Jacquou le Croquant: the film and TV of the 60s and... the Dordogne

For the shooting and location scouting, Laurent Boutonnat, the director first criss-crossed the Dordogne, the Black Perigord, where the action of the book takes place, before leaving to shoot in Romania, in the Carpathians, some scenes of the film.

Laurent Boutonnat explains: "It always brings a lot to a film to be abroad, to be in countries that are not necessarily easy. It reinforces the bonds, it makes for unusual human adventures. Then we came back to shoot in the Dordogne, where the action takes place. »

 

The film

Jacquou Le Croquant is the film adaptation of the homonymous novel by Eugène Le Roy.

It is with this work, initially published in serial form in La Revue de Paris under the title "La Forêt Barade" in 1899, that the author became famous.

More than a simple "regionalist" or "country" novel, Jacquou Le Croquant claims and indeed has a broader dimension.

In addition to a fine and faithful description of peasant customs and habits at the beginning of the 19th century in Périgord and of the provincial society of the Restoration, and beyond a certain "folklore", it is a novel of social denunciation, a militant work that stigmatizes the return to the Ancien Régime, the discretionary power of the King and the aristocracy, the influence of the religious... and pleads for equality and republican justice.

Most of the places described in the novel actually exist, on the right bank of the Vézère Valley, in the Périgord: the Château de l'Herm, home of the de Nansac family, the villages of Rouffignac-Saint-Cernin-de-Reilhac, Fanlac and Bars.

For the needs of the film, 500 complete costumes were made for the extras and 100 for the roles, representing nearly 4,000 pieces of clothing. They required the use of about 10,000 metres of fabric and 10 months of preparation and production.

 

From the small to the big screen

Before being a film, Jacquou Le Croquant was a television series that first aired successfully in the autumn of 1969.

This six-episode series was produced by the ORTF and directed by a specialist in television history, Stellio Lorenzi (1921-1990), who was also an accomplice of Alain Decaux and André Castelot for the programme "La Caméra explore le temps". The role of Jacquou as a child was then played by Eric Damain.

Eric Damain is a French actor, singer and film producer born in Paris on 18 September 1956.

Jacquou le Croquant has never existed, except under the pen of the author Eugène Le Roy.

 


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(free version)

 


To go further....

Jacquou le croquant - Coffret 3 DVD

Jacquou le Croquant by Le Roy

La vie quotidienne en Périgord au temps de Jacquou le Croquant

Jacquou le Croquant, le personnage du roman d'Eugène Le Roy, n'a jamais existé. Mais il vit aujourd'hui comme symbole des révoltes paysannes.
Au-delà de son rôle d'écrivain engagé, héritier de la Révolution, Eugène le Roy s'est attaché à peindre le Périgord rural du xixe siècle qui tarde à disparaître. Tandis que subsistent les traces d'une féodalité officiellement abolie et une religiosité encombrée de paganisme, métayers et fermiers souvent très pauvres s'acharnent à mettre en valeur de modestes lopins, cernés par les forêts que hantent les braconniers et les derniers loups. Le progrès technique est pourtant en marche et engendre maintes transformations : l'agriculture évolue grâce à des pionniers comme « le père Bugeaud » ; les bourgs, à l'étroit, éclatent en tout sens ; on assiste à une effervescence des idées avec Joseph Joubert, l'ami de Chateaubriand, ou Maine de Biran, le sous-préfet philosophe, précurseur de Bergson.
Gérard Fayolle, à travers l'oeuvre d'Eugène Le Roy, fait revivre ce Périgord disparu et dresse le tableau d'une société en pleine mutation où se côtoient les marques du passé et les premiers signes du progrès.
Jacquou le Croquant

C'est un obscur fonctionnaire de Montignac, en Dordogne - Eugène Le Roy -, qui réalisera, vingt ans après la mort de Michelet, le voeu célèbre de l'historien d'écrire un livre populaire : un livre qui s'adresse au peuple, lui raconte son histoire, exprime sa révolte à l'égard des puissants qui l'oppriment et son inquiétude face à la disparition. du monde rural et des modes de vie traditionnels. Dans une oeuvre à la fois naïve et colorée, sombre et cruelle, Le Roy met la fiction au service de la mémoire collective. Il offre, en même temps qu'un document sur la vie rurale - symbole de toutes les souffrances paysannes dans le bas Périgord au début du XIXe siècle -, un roman d'aventures militant, dans lequel le discours sur la France de cette époque double en permanence le récit d'une révolte paysanne sous la Restauration; un conte auquel ne manquent ni les loups ni les sorcières, mais un conte politique, animé par la revendication de justice sociale et traversé par le souffle immense de l'épopée révolutionnaire.

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