The Little Yellow Train is on first-name terms with the stars...

Built at the beginning of the century, the Yellow Train railway line was designed to link the Catalan high plateaux with the rest of the department. The first works undertaken in 1903 made it possible, as early as 1910, to link Villefranche-de-Conflent to Mont-Louis, the final line not being completed until 1927, when it reached Latour-de-Carol.

The little yellow train of Cerdanya "runs" over 63 km, at an altitude of 1592 m, making it the highest electrified line in Europe.

 

Embark on a fascinating journey through the Pyrenees!

This tourist line, now jointly operated by the SNCF and the Languedoc-Roussillon Regional Council, has required the construction of 650 engineering structures, including 19 tunnels, including the 337m long Planes tunnel, the 380m long Pla de Llaura not far from Ur and numerous bridges, including two remarkable ones : the Viaduct Séjourné (suspended 65m above the ground) and the Pont Gisclard (80m above a precipice), to allow the Yellow Train of the Pyrenees to play with the relief.
The line operates all year round, serving 22 stations including Bolqueire, the highest point of the line (1592 m).

 

And also...

The train is powered by an electric traction system. Electricity is provided by the ≪ third rail ≫, a side rail to the track.

The Bouillouses dam and the hydroelectric plant at La Cassagne, between Fontpedrouse and Mont-Louis, were built and commissioned in 1910 to enable the electrification of the Yellow Train.

The La Cassagne production complex is operated by SHEM, Société Hydroélectrique du Midi, a subsidiary of the SNCF created in 1937.

SHEM, which produces energy for the Yellow Train, is today under the control of ELECTRABEL (SUEZ Group).

The complex comprises nine plants, seven of which are located on the river Têt.

The water, drawn from the valleys, is conveyed to the production sites by large pipes visible from the train's route. The energy produced is surplus to the canary's needs only, the surplus is sold to EDF.

 

The yellow train, with its Catalan colours, Blood and Gold, also called "Canary", welcomes tens of thousands of tourists every year and allows them to cross the Cerdanya at an average speed of 30km/hour.

 

http://www.trains-touristiques.sncf.com/


www.tourisme-pyreneesorientales.com/fr

 

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(free version)

 

 


To go further....

DVD : Les archives du Train Jaune de Cerdagne

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DVD : L'aventure du Train Jaune de Cerdagne

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Les cent ans du Train Jaune

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Plus qu'une simple liaison ferroviaire de village à village, la ligne de Cerdagne est incontestablement devenue partie intégrante de l'identité régionale. La ligne, à voie métrique, relie Villefranche de Conflent à la gare internationale de Latour-de-Carol en 62 km ponctués de 22 arrêts. La ligne culmine à près de 1600 mètres d'altitude et dessert la plus haute gare de France : Bolquére-Eyne. La construction débute en 1904 grâce à la détermination d'Emmanuel Brousse et Jules Lax. La ligne est électrifiée par troisième rail et compte plus de 650 ouvrages d'art. Deux d'entre eux dépassent toutes comparaisons : l'étonnant viaduc Séjourné (217 m) et le révolutionnaire pont suspendu Gisclard (253 m) classé monument historique. Le matériel roulant est lui aussi inédit dans le parc de la SNCF. Les automotrices Z100 ont presque 100 ans et conservent leur aspect 1900 malgré leurs rénovations périodiques. Quant au chasse-neige Z200, il est le seul engin de la SNCF classé monument historique et encore en activité ! ! ! Les Z150, derniers cris des automotrices, ont apporté un réel changement en 2004. Le train jaune de Cerdagne vit aujourd'hui une seconde jeunesse avec l'essor touristique, convoyant chaque année quelque 200 000 adeptes... Aujourd'hui, " Les cent ans du Train Jaune ", revient sur les plus grandes étapes de la vie du train jaune, sa construction, son histoire au cours du XXe siècle, son matériel roulant, et son invitation à la découverte de sa région.
Le train jaune

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63 kilomètres, 22 gares, 650 ouvrages d’art… le Train jaune est un symbole du Pays Catalan, sa ligne fait partie intégrante de l’identité régionale. Invitation à découvrir la singularité et le patrimoine d’une région, cet ouvrage vous en dévoile tous ses secrets. Après avoir contribué au développement économique de la Cerdagne, le Train jaune est devenu l’un des trains touristiques les plus prisés de France. Plus de 400000 voyageurs l’empruntent chaque année. La succession des cols de Villefranche à Montlouis, l’étonnant viaduc de Séjourné, le révolutionnaire pont suspendu Gisclard, classé monument historique, les petites et grandes histoires qui jalonnèrent la construction de la ligne… Voici un panorama complet de la ligne, documenté et illustré pour commencer ou prolonger le voyage.
Puzzle Le train jaune de Cerdagne

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